בדיקת שוכרים

בדיקת שוכרים היא קריטית לסינון דיירים לפני השכרה, והיא משמשת קו הגנה ראשון מפני סיכונים פוטנציאליים הקשורים בהשכרת הדירה. היא נועדה למזער את הסיכוי "ליפול" על דיירים בעייתים שידרשו פינוי, יגרמו לאובדן הכנסה, יביאו לפתיחת הליכים משפטיים מתישים וארוכים והיא כרוכה בביצוע בדיקה יסודית ומקיפה לדיירים הפוטנציאלים כאמצעי להבטחת השכרה יציבה ומוצלחת.

אחרי הכול, השכרת דירה כרוכה בהפקדתה בידי אנשים שהתנהגותם ואחריותם הפיננסית משפיעים באופן ישיר על ההשקעה של בעלי הדירות. עריכת בדיקה רקע לדיירים יכולה להגביר את תחושת הביטחון, להקטין את משך הזמן שבה הדירה תיהיה ריקה, להגדיל את הסיכוי שהדיירים יעמדו בתשלומים, יטפלו ויטפחו את הנכס וישמרו על ערך ההשקעה.

האלטרנטיבה היא להתבסס על אינטואיציה, תחושת בטן, על אמונה ש”יהיה בסדר”. אבל למה להשאיר לחסדי המזל עניין כה חשוב, כשיש לנו כיום כלים כל כך יעילים לבדיקת שוכרים?

עבור בעלי דירות מן המניין עריכת בדיקות באופן עצמאי הן אפשרויות אך הן מוגבלות, כרוכות בהשקעת זמן רב ואינן מכסות את היכולת להבין מה רמת הסיכון של כל עסקה. לעומת זאת, בדיקת רקע עם שירות דאבל צ’ק מבית WeCheck היא חינמית לגמרי והיא כן יכולה לספק לצד בדיקות מקיפות – הערכה לרמת הסיכון שבהשכרת הדירה לכל שוכר ושוכרת פוטנציאליים.

אז מה בודקים לפני שמשכירים?

בדיקות דיירים לפני השכרה יכולות להיות מקיפות מאוד וליצור עבור בלי דירות תמונה בהירה ומלאה באשר למצב הדיירים שעתידים להשכיר להם. בין היתר ניתן לבדוק יציבות תעסוקתית, היסטוריית אשראי ואיתנות פיננסית, רקע משפטי, היסטוריית השכרות דירה קודמות, מוניטין ועוד.

חלק מהמידע ניתן לקבל ישירות מהשוכרים, חלק מהמידע יש לחפש באופן אקטיבי ללא עזרת השוכרים, ויש מידע מסוים שרק חברות המתמחות בביצוע בדיקות רקע לדיירים יכולות לבדוק כי יש להן גישה למידע רגיש שאינו נגיש לציבור הרחב.

לא משכירים לפני שבודקים לעומק את טיב השוכרים

גם אם שוכרים פוטנציאליים הרשימו אתכם מאוד ולפי הכימיה הראשונית נראה כי זוהי תחילתה של ידידות נפלאה וארוכת שנים, וגם אם אתם ממש, אבל ממש, לחוצים להשכיר את הדירה כי אין “הרבה קופצים” או שזו פשוט תקופה שידם של שוכרים על העליונה, חשוב לקחת את הזמן הדרוש כדי לערוך בדיקת שוכרים מקיפה, זה ימנע עוגמות נפש בעתיד.

אלו הן הבדיקות המרכזיות שעורכים כדי להעריך את איכות השוכרים הפוטנציאליים:

  • אימות זהות – הבדיקה הבסיסית וגם הקלה ביותר לביצוע היא אימות זהות השוכרים. הכוונה כאן לתעודת הזהות של השוכרים על מנת לוודא שמדובר באנשים אמיתיים ואין איזשהו ניסיון לבדות זהות. כמו כן, עיינו בתעודת הזהות ובספח, ראו שהגיל נכון, מה המצב המשפחתי שיש התאמה בין השם לבין מה שכתוב ובדקו גם כתובת מגורים.
  • בדיקת שוכרים ברשת – כיום לכולנו יש גם זהות וירטואלית לצד הזהות הממשיצ וכדאי מאוד לבחון אותה ברשת, תתפלאו מה ניתן ללמוד על אנשים דרך הרשת. כדאי לבדוק את שם השוכרים בגוגל, לבדוק מה קורה איתם ברשתות החברתיות כמו פייסבוק, אם יש עליהם ביקורות, תלונות או המלצות, ונסו להשלים את התמונה הכללית גם עם מידע שניתן לדוג ברשת.
  • תלושי משכורת/דוח רווח והפסד – כדי לבחון את היכולת של השוכרים לעמוד בתשלומי שכר הדירה החודשיים כמו גם לעמוד בתשלומים השוטפים של החשבונות מומלץ מאוד לבקש לפחות 3 תלושי משכורות אם השוכרים שכירים ושומות מס או דוח רווח והפסד מרואה חשבון אם השוכרים הם עצמאיים. ודאו רציפות תעסוקתית, ותק בעבודה וכי גובה השכר יכול לכסות את מלוא ההוצאות השוטפות. אם למשל עולה מתלושי המשכורת כי בני זוג המעוניינים לשכור את הדירה משתכרים ב-10,000 ש”ח בחודש וגובה דמי השכירות הם 6,500 ש”ח + חשבונות = זה יוצא כ-7,500 ש”ח ויותר, הרי שהם לא מתאימים, כי לאחר ניכוי ההוצאות ישאר להם למחיה כ-2,500 ש”ח, וזה לא מספיק לחיים בישראל לזוג. דירה שדמי השכירות שלה הם 6,500 ש”ח מתאימה למשתכרים כ-15,000 ש”ח בחודש ומעלה.
  • תדפיסי חשבון בנק – מקובל לבקש מהשוכרים הפוטנציאליים תדפיסי חשבון בנק על מנת לבדוק תנועות החשבון. בתדפיס ניתן לראות הוצאות והכנסות ולאמוד את הגב הפיננסי של השוכרים. אפשר לראות את מסגרת האשראי של המועמדים, לבדוק חריגות מהמסגרת, לראות אם המשכורת נכנסת לחשבון בנק הזה ומה גובה המשכורת, איזה כרטיס אשראי יש למועמדים, אילו הוראות קבע, האם יש צ’קים חוזרים, האם יש מקורות הכנסה נוספים, האם משלמים מזונות, מקבלים קצבאות ועוד. בנוסף כדאי שיהיה פרטי החשבון של השוכרים כדי לבדוק אם חשבונם מוגבל, כפי שנראה בהמשך.
  • בקשו המלצות – אם ניתן כדאי לבקש המלצות מבעל בית קודם או ממעסיק, לא מחברים או קרובים שיש להם קירבה לשוכרים. המלצות מגורם אובייקטיבי שיכול להעיד על פרופיל השוכרים – על מסירותם, כושר ההתמדה שלהם, יכולתם הכלכלית, רמת המחויבות שלהם, אמינותם, מהימנותם, כושר התמודדות עם בעיות ותכונות חשובות אחרות.
  • בדיקת חשבונות מוגבלים – בבנק ישראל ניתן לבדוק האם חשבונם של השוכרים הוא מוגבל או לאו. כנסו לאתר בנק ישראל, הקלידו את מספר החשבון של השוכרים הנמצא על התדפיס חשבון הבנק שקיבלתם, הקלידו קוד סניף ואת קוד הבנק ותגלו מה מצב החשבון שלהם. זה פשוט וקל וניתן ללמוד הרבה על השוכרים בדרך זו.

 

תמונה מספר 1: קרדיט תמונה בנק ישראל
  • צ’קים – מומלץ מאוד כבר בשלב הסינון לשוחח עם הדיירים הפטנציאליים על צ’קים ולוודא שיש להם או שהם יכולים להוציא פנקס צ’קים כדי להשאיר צ’ק ביטחון אצל בעל הדירה למשל אך גם כדי לבדוק את טיב מערכת היחסים בין השוכרים האפשריים לבין המערכת הבנקאית. אם מבינים שהשוכרים לא יכולים להביא צ’ק על שמם, כדי לוותר ולעבור לשוכרים הפוטניאליים הבאים.
  • בדיקת רקע – ספרו לשוכרים הפוטנציאליים שאתם מבצעים בדיקת רקע בעזרת חברות המתמחות בכך דוגמת החברה שלנו WeCheck. זה יעזור לסינון הראשוני. שוכרים החוששים מבדיקה כזו יעלמו מעצמם בעוד ששוכרים בעלי פוטנציאל יאותו לבצע את הבדיקה.
  • ערבויות וערבים – יש שפע של סוגי ערבויות לשכירות שניתן לבקש מדיירים פוטנציליים, ביניהן: שטר חוב, ערבות בנקאית אוטונומית, ערבות אוואל, צ’ק בנקאי ועוד. ערבויות אלו ניתן לממש במקרים שבהם השוכרים לא עומדים בתשלום שכר הדירה, גורמים נזק לדירה ולא משלמים או כאשר הם לא משלמים את החשבונות השוטפים – חשמל, מים, גז, אינטרנט, כבלים וכיוצא באלו. לכל אחד מסוגי הערבות האלו יש תנאים מקדימים שבעטיים ניתן לממש את הערבות; את חלק מהערבויות ניתן לממש במהירות וללא תהליכים ארוכים וחלק מהערבויות כרוכות בהתרעות מוקדמות, הסברים לבנקים ועוד. כמו כן, בחלק מהסוגים יש להמציא ערבים לשכירות בעוד בסוגים אחרים אין צורך. בחלק מהערבויות סכום הערבות נגרע מחשבון הבנק של השוכרים ובחלק לא. כדאי מאוד ללמוד לעומק את סוגי הערבויות השונות ולבקש את הערבות האופטימלית עבורכם.
  • מידע משפטי – באתר בית המשפט ניתן לחפש מידע משפטי על שוכרים פוטנציאליים. היכנסו לכאן. החיפוש נערך על בסיס תעודת זהות וכתובות מגורים.

חסרונות בדיקת רקע עצמאית לשוכרים

אין ספק שעומדים לרשותנו כיום מגוון כלים לביצוע בדיקת שוכרים פוטנציאליים, יחד עם זאת יש כמה חסרונות לעריכת בדיקת רקע באופן עצמאי:

  1. זמן יקר – כדי לבצע את כל הבדיקות שמנינו כאן צריך הרבה זמן פנוי וסבלנות, ואם עלינו לבדוק מספר רב של שוכרים פוטנציאליים הרי שצריך לפנות הרבה מאוד זמן ולא תמיד יש פנאי לכך. אחרי הכל בעלי דירות רבים הם אנשים עובדים, בעלי משפחות ולא לכולם יש את הזמן הפנוי להקדיש לביצוע שורה ארוכה כל כך של בדיקות לשוכרים רבים.
  2. מידע מוגבל – עם כל הכלים הזמינים לנו כיום, עדיין לא כל המידע נגיש לציבור הרחב ויש מידע רגיש שרק לגופים מיוחדים יש גישה אליהם. כך למשל, בדיקת BDI להערכת דירוג אשראי היא בדיקה מאוד מקיפה ויסודית שניתן לערוך לשוכרים, אך היא כרוכה בתשלום ולא כל אחד יכול לערוך בדיקה זו.
  3. מידע לא מדויק או חלקי – לא תמיד ניתן לקבל מידע מדויק על אודות השוכרים ולא תמיד נית לקבל את כל המידע כדי להרכיב תמונה מלאה.
  4. מידע רגיש – בדיקת שוכרים כרוכה בהשגת מידע רגיש ואם זה נערך ללא הסכמה מודעת של הצד השני עלולות להיווצר בעיות, עם היוודע ביצוע הבדיקות הפולשניות.

בדיקת רקע לשוכרים עם WeCheck – דאבל צ’ק

אנו ב-WeCheck מציעים לבעלי דירות ושוכרים בדיקת רקע יסודית ומהפכנית – בחינם. ללא עלות וללא כל התחייבות. השירות מאפשר לנו לספק לבעל הדירה את כל המידע הדרוש כדי להחליט מה רמת הסיכון שבהשכרה למועמדים פוטנציאליים, ללא טפסים, ללא בירוקריטיות ובעזרת טכנולוגית בינה מלאכותית מתקדמת – במהירות ובדיוק מירבי.

בדיקת רקע מקיפה חינמית לשוכרים על בסיס עשרות פרמטרים.

ללא טפסים, בירוקרטיות ובדיקות פולשניות.

איסוף מידע וניתוח תוצאות מבוססי טכנולוגיה מתקדמת.

תוצאות מהירות ומתן דוח מקיף המגיע ישירות לנייד שלכם.

ב-WeCheck אנחנו בודקים את השוכרים הפוטנציאליים לאור עשרות פרמטרים פיננסיים, משפטיים, תעסוקתיים ועוד, על מנת לספק לבעלי דירות תמונה מהימנה ועדכנית באשר למצב המועמדים.

בין הפרמטרים שנבדקים:

  • היסטורית אשראי
  • צ’קים חוזרים
  • מצב תעסוקתי
  • תיקים בבית המשפט
  • חשבונות מוגבלים
  • נתונים מהלשכה להוצאה לפועל
  • סך הכנסות והוצאות
  • איתנות פיננסית
  • מצב משפחתי
  • תהליכי פשיטת רגל
  • מדוע עזבו את מקום מגוריהם הקודמים
  • לימודים, תעודות והכשרות

בדיקת שוכרים עם WeCheck – כך זה עובד:

מזינים את פרטי השוכרים: שם ומספר הטלפון שלהם.

מזינים את פרטי הנכס: ממלאים את פרטי הנכס ופרטי הרשמה.

עונים על שאלון קצר לצורך איסוף נתונים נוספים, והמידע מעובד לדוח הדאבל צ'ק.

דוח הדאבל צ'ק מוכן והוא בדרך אליכם ובדרכו גם אל השוכרים.

קיבלתם הצעה לשירותי ערבות? נהדר! תוכלו להבטיח לעצמכם את שכר הדירה עם שירות צ'ק בטוח של WeCheck.

שירות הכל מראש מבית WeCheck – להיות מוגנים בכל מקרה

גם בדיקות השוכרים המקיפות היסודיות ביותר לא יכולות לחזות מצבים בלתי צפויים גם בקרב השוכרים הכי יציבים: מגפות עולמיות, גלי פיטורים, מלחמות, אסונות טבע – כל אלו עלולים להופיע ללא הודעה מוקדמת, להשפיע על מצבם של השוכרים ועל כושר היכולת שלהם לעמוד בהתחייבויותיהם לשלם שכר דירה, חשבונות שוטפים או לטפל בתיקונים.

מאחר שלא ניתן לצפות מצבים אלו כדאי להתחבר לשירות שלנו ‘הכול מראש’, המאפשר קבלת את כל שכר הדירה השנתי מראש לכל שימוש ומטרה שתרצו.

תמונה של רמי רונן מנכ"ל ומייסד WeCheck

רמי רונן מנכ"ל ומייסד WeCheck

רמי רונן, המנכ"ל והמייסד של חברת WeCheck, חברת הפינטק, הנמצאת בבעלות משותפת של אסנת ורמי רונן ושל חברת האשראי ישראכרט ויד 2.

אולי יעניין אותך גם:

פינוי מדירה

פינוי דייר מדירה הוא תהליך מורכב ובדרך כלל מהווה המפלט האחרון.

נוסח סיום חוזה שכירות לפני הזמן

סיום חוזה שכירות לפני הזמן הקבוע בחוזה יכול להתרחש בשל מגוון סיבות ונסיבות, את רובן קשה לצפות מראש.

שטר חוב – מדריך בגובה העיניים

דיירים שאינם יכולים או מסרבים לשלם דמי שכירות הם הסיוט הכי גרוע של בעלי דירות המשכירים את דירתם. מיתון כלכלי, אובדן מקום העבודה או גירושין עלולים להוביל לאי כיבוד הסכם השכירות