אז מה קורה כאשר המזגן בדירה השכורה מתקלקל – מי אחראי לתיקונו והשבתו לפעולה? האם תיקון המזגן נמצא באחריותו של בעל הדירה או שמא באחריותם של הדיירים?
שאלות אלו הן סלע מחלוקת בויכוחים רבים בין בעלי דירות לבין דייריהם, ואנחנו כאן כדי לעשות סדר בדברים.
על מי מוטלת האחריות לתקן את המזגן בדירה שכורה?
ובכן, האחריות לתיקונו של מזגן שהתקלקל בדירה שכורה תלויה בדרך כלל בתנאים ובסעיפים המפורטים בחוזה שכירות. חוזים הם הסכמים חוקיים ומחייבים המסדירים את הזכויות והחובות של כל צד, בעל דירה והדיירים, ואם נושא זה הוסדר כראוי בחוזה, כמו תיקון ותחזוקה של מכשירי חשמל אחרים הנמצאים בדירה, אז לא צריכה להיות מחלוקת וכל צד אמור לדעת מי אחראי על תיקון המזגן.
כך למשל חשוב לוודא כי הסכם השכירות מפרט בסעיפיו מי אחראי על תיקון מכשירים חשמליים משמעותיים בדירה כמו מזגן, מקרר או תנור.
אך מה קורה אם אין סעיפים כאלו בחוזה המסדירים את האחריות של כל צד? במקרה כזה יש לפנות אל החוק בישראל המסדיר עניין זה.
מה אומר החוק בישראל על מחלוקות בדומה לתיקון מזגן
במידה והנושא של תיקון מזגן בדירה שכורה מעוגן בחוזה, אז יש כאמור לפעול על פי הכתוב בחוזה. אולם אם אין התייחסות לזה בחוזה, אז יש בישראל חוקים שנועד לשרטט קווים מנחים במקרה של מחלוקת בין דיירים לבעלי דירות, כך שאם אין הסכמה בין הצדדים, ניתן לפעול על פי לשון החוק המסדיר תיקון ליקויים בדירה מושכרת:
על פי התיקון לחוק השכירות והשאילה, תשל”א-1971, סעיף 25ח. (א) (1) – “השוכר אחראי על כל ליקוי בדירה המושכרת, לרבות פגם שנגרם עקב שימוש בלתי סביר בדירה המושכרת”.
כמו כן, על פי התיקון לחוק השכירות והשאילה, תשל”א-1971, סעיף 25ח. (ב) “המשכיר יתקן על חשבונו כל ליקוי או פגם אחר בדירה המושכרת שאינו כאמור בסעיף קטן (א) ואינו קל ערך”.
ובמילים פשוטות:
אם הליקוי במזגן הוא קל ערך, אם הוא נגרם בשל שימוש שאינו סביר של הדיירים, עקב דיירים בעייתיים או עקב רשלנות מצד הדיירים, אז על הדיירים לתקן את המזגן בדירה שכורה. אך אם הליקוי הוא משמעותי ואינו נגרם בשל רשלנות או שימוש שאינו סביר על ידי הדיירים, אז על בעל הדירה לתקנו.
במצב שבו לא היה מזגן בדירה בעת חתימת החוזה אך הדיירים התקינו על חשבונם ובאישור בעל הדירה מזגן או במקרה שבו בעל הדירה התקין לאחר החתימה על החוזה את המזגן בדירה השכורה, אז תיקון המזגן הוא באחריותם של הדיירים.
איך להימנע ממחלוקות על תיקון מזגן בדירה שכורה ובכלל
הדרך הטובה ביותר להימנע מכל מחלוקת בין דיירים לבין בעלי דירות היא שמירה על תקשורת טובה והסדרת כמה שיותר מצבים בסעיפי החוזה.
ככל שיותר מצבים יוסדרו בחוזה, הדברים יהיו ברורים יותר והסיכוי למחלוקות יקטן משמעותית. כמו כן, חשוב להבין לעומק את סעיפי החוזה, ואם לא מבינים אותם אז לא להסס, לשאול ולהתייעץ.
דאבל צ’ק – השירות שנותן לכם ראש שקט
היום זה אתגר של ממש למצוא דיירים מהימנים ואמינים, והאמת היא שלבעלי הדירות אין את הכלים הדרושים שיכולים למנוע מחלוקות עתידיות ולהעריך לעומק את המצב הכלכלי של הדיירים להם הם משכירים את הדירה שלהם.
אך יש כלים שיכולים למזער את הפגיעה הכלכלית של בעלי דירות במידה וצ’קים של דיירים חוזרים. אנחנו מדברים על ביצוע בדיקת רקע מקיפה לדיירים פוטנציאליים, כמו זו שאנו ב-WeCheck מציעים – בדאבל צ’ק. בדיקת רקע זו היא כוללת ובוחנת מגוון היבטים בחייהם של הדיירים הפוטנציאליים: את ההיבט הכלכלי, את ההיבט משפטי, את ההיבט החינוכי-ההשכלתי, את היציבות התעסוקתית של הדיירים, היסטוריה של השכרת דירות ועוד פרטים אישיים חשובים.
בדיקת הרקע שלנו ב-WeCheck נערכת בהסכמת הדיירים הפוטנציאליים, היא אינה פולשנית ובסיומה מקבלים דוח המציג את רמת הסיכון שבהשכרת הדירה לדיירים שנבדקו.