ערבים לחוזה שכירות

ערבות לחוזה שכירות היא אחת הבטוחות הנפוצות בישראל וכן במדינות רבות נוספות ברחבי העולם, והיא מוסדרת בחוק הערבות, תשכ"ז-1967. ערבות לחוזה שכירות היא למעשה מנגנון שהוא גם כלכלי וגם משפטי. כלכלי מאחר שערבים לשכירות מגנים על בעלי דירות וחותמים על כך שישלמו להם במקרה של אי יכולת או אי רצון של הדייר לקיים את התחייביותיו הכלכליות; זה יכול להיות אי יכולת של הדייר לשלם את דמי השכירות החודשיים, אי יכולת לשלם נזק שגרם הדייר לדירה או אי יכולת של הדייר לעמוד בתשלומי החשבונות השוטפים. ומשפטי, מכיוון שעל בסיס כתבי ערבויות לשכירויות ניתן להגיש תביעות משפטיות ולהתניע תהליכים בהוצאה לפועל.

ישנם מגוון סוגי ערבויות לשכירויות עליהן יכולים לחתום ערבים – כתב ערבות לשכירות, ערבות בנקאית, ערבות בנקאית אוטונומית, ערבות אוואל ועוד. המכנה משותף לערבים ברפרטואר הרחב והמגוון הזה של סוגי ערבויות הוא כאמור שהערבים נכונים להושיט יד ולהתחייב לקיים בעצמם את התחייבויותיו של הדייר (החייב) כלפי בעל הדירה (צד שלישי, נושה), במידה והדייר לא יוכל לעמוד בעצמו בהתחייבויות.

מי יכול להיות ערב לחוזה שכירות?

כאשר מדברים על ערבים לחוזה שכירות עולות לראש בדרך כלל תמונות של הורים אוהבים האוחזים ומנפנפים בפנקסי צ’קים ומוכנים לערוב לילדיהם. אבל במציאות ערבים מגיעים במגוון צורות שונות. ערבים לשכירות יכולים להיות כמובן הורים, אחים, דודים וקרובי משפחה אחרים, אך הם יכולים להיות גם חברים טובים או קולגות ממקום העבודה. בנוסף לכל אלו ערבים לחוזה שכירות יכולים להיות גם גופים פיננסיים כגון בנקים או חברות כמונו, ב-Wecheck.

יתרונות לערבות צד שלישי בחוזה שכירות

לא בכדי תופעת הערבים לחוזה שכירות רווחת כל כך בישראל ובעולם, יש לה כמה יתרונות בולטים לשני הצדדים, גם לבעלי הדירות וגם לדיירים:

רשת ביטחון כלכלית – כבר ציינו את זה אבל חשוב להדגיש שוב כי ערב לחוזה שכירות הוא למעשה צד שלישי המסכים לקחת אחריות על התחייבויות של הדייר במידה והדייר לא יעמוד בהתחייביותיו, כך שהוא מעניק רשת ביטחון לבעל הדירה אך גם לדייר, שלנוכח נסיבות בלתי צפויות כגון פיטורים של הדייר, מצב חירום רפואי וכדומה – ההתחייבות הכספית תקוים והערבים לחוזה השכירות יכסו את התשלומים, בהתאם לכתוב בחוזה השכירות ובכתב הערבות.

הפחתת הסיכון – בעלי דירות משקיעים כסף רב ברכישת הדירה להשקעה ובשיפוצה, רבים מהם נוטלים הלוואות ומשכנתאות ומחזירים אותן באמצעות כספי דמי השכירות, כך שהם נסמכים על תזרים שוטף של דמי שכירות להחזר ההלוואה. במידה התזרים נקטע בדל אי יכולתו של הדייר לשלם דמי שכירות, עלולים בעלי הדירות להכנס למעגל אכזרי של חובות, מעגל שקשה לצאת ממנו. ערבים לחוזה שכירות מפחיתים אפוא את הסיכון שנוטלים בעלי הדירות ומשמשים מעין חיץ כנגד דיירים שאינם יכולים או רוצים לשלם דמי שכירות. הערבים מעניקים לבעלי הדירות שכבת הגנה נוספת הממזערת את אי הודאות הפיננסית הקשורה לנכס ומפחיתה את הסיכון.

קידום שיוויון הזדמנויות – עבור אנשים צעירים הנכנסים לשוק השכירות בפעם הראשונה או אנשים בעלי היסטוריית אשראי מוגבלת בבנק, היכולת לשכור דירה היא פעמים רבות מוגבלת ומהווה אתגר של ממש. במקרה כזה ערבים לחוזה שכירות יכולים להטות את הכף לטובתם ולגרום לבעלי דירות לאפשר גם לאנשים אלו לשכור את הדירה שלהם. רשת הביטחון שהערבים מעניקים לבעלי הדירות מאפשר אם כן קידום שיויון הזדמנויות בתחום הדיור.

אמצעי לבניית אמון – אמון הוא הבסיס לכל מערכת יחסים באשר היא, גם במערכת היחסים שבין דיירים לבין בעלי דירות. ערבים לשכירות תורמים באופן משמעותי לבניית אמון זה ולשימורו, כי הידיעה שיש צד שלישי המחויב לעמוד בהתחייבויות הפיננסיות של הדייר, במידה והדייר לא יוכל לעמוד בהם, בונה ומחזקת את אמון בין הצדדים.

כלי למיון דיירים פוטנציאליים – היכולת להעמיד ערבות לשכירות היא גם אמצעי בידי בעלי דירות למיון מועמדים פוטנציאליים לדירה נתונה. עבור בעלי דירות, לדייר פוטנציאלי המסוגל להחתים ערבים לחוזה שכירות יש סיכוי גדול יותר לזכות בדירה, ודיירים שאינם יכולים להמציא ערבים מנופים מתהליך המיון.

מעמד חוקי בעל השלכות משפטיות – ערבים לשכירות מחויבים על פי חוקי מדינת ישראל לעמוד בהתחייבויותיהם. כך שבמצבים שהם לא עומדים בהתחייבויות ניתן לנקוט בתהליכים משפטיים על מנת לגבות את החובות וההתחיבויות.

חסרונות לערבים בחוזה שכירות

לצד היתרונות של ערבים לחוזה שכירות יש גם חסרונות. כך למשל, כבר ציינו שנושא הערבויות בישראל מוסדר בחוק הערבות, תשכ”ז-1967. חוק זה משית לא מעט מגבלות על נושא הערבות בישראל:

  • החוק מגביל את גובה הערבות שניתן לקחת במקרה של הסכם שכירות, בין עד שלושה חודשי שכירות לשליש מתקופת השכירות, הנמוך מביניהם. אך מה קורה במקרה שהדייר גם לא משלם דמי שכירות וגם מסרב להתפנות מעבר לתקופה שהחוק מגדיר? בינתיים בעל הדירה מפסיד הכנסה מדמי השכירות ולא מעט כסף.
  • החוק משרטט גם את התנאים למימוש הערבות. יש חובת הודעה מוקדמת לדייר ומתן אפשרות לתקן נזקים ולשלם תשלומים שבפיגור. כך שתקופת ההמתנה לכסף יכולה להתפרש על פני כמה חודשים רבים, ולהותיר את בעל הדירה ללא יכולת לעמוד בתשלומי המשכנתה שלו.
  • החוק מאפשר לפנות להוצאה לפועל כדי לגבות חובות מערבים בחוזה שכירות. אבל גם כאן מדובר בתהליכים ארוכים, מייגעים, מסורבלים הכרוכים בתשלומי אגרות. גם כאן יש תקופות המתנה והתרעה וייתכן שלבעל הדירה לא יהיה הכנסה כמה חודשים טובים, כי גם להוצאה לפועל לוקח זמן לגבות את החוב.
  • יש ערבויות לשכירויות הניתן לפעול למימושן דרך בית המשפט. גם במקרה הזה צפויה סחבת, יש צורך להתחמש בעורך דין, יש הוצאות (אגרות בית משפט, שכר טרחת עורך דין וכו’) וגם התהליך המשפטי עשוי לקחת זמן רב, זמן שבו לבעל הדירה לא תהיה הכנסה מדמי שכירות.
  • יש לא מעט ערבויות, במיוחד ערבויות בנקאיות למיניהן, שבהן נדרשים הדיירים לשעבד את סכום הערבות ולגרוע אותו מחשבון הבנק שלהם. כך שעליהם בעצם להחזיק בבנק סכום של לפחות 3 חודשי שכירות. זה מרתיע דיירים רבים, במיוחד כאלו שאין להם את הכסף, שכן מדובר בסכום שיכול להגיע לאלפי שקלים ולא יהיה זמין לדיירים עד לתום תקופת החוזה.

בדיוק מסיבה זו, חשוב שלא להסתפק אך ורק בערבים לחוזה השכירות ולפני השכרת הדירה לערוך בנוסף גם בדיקת רקע מקיפה לדיירים. ניתן לבצע בדירת רקע דרכנו ב-WeCheck, ללא עלות וללא התחייבות באמצעות שירות דאבל צ’ק. שירות זה יחסוך לכם ולדיירים שלכם חקירות פולשניות בירוקרטיות וטופסיאדה. שירות דאבל צ’ק הוא דיגיטלי, מבוסס על בינה מלאכותית, הוא נערך בהסכמת כל הצדדים ומאפשר בדיקת רקע יסודית לדיירים פוטנציאליים.

 

יש מגוון ערבים לחוזה שכירות, אבל אף אחד לא מתקרב לפתרון הערבות ב-WeCheck

אני רוצה צ’ק בטוח

 

צ’ק בטוח, ערבות לחוזה שכירות המבטיחה תשלום דמי שכירות בכל מצב

כפי שראינו יש סוגים רבים של ערבויות וערבים לחוזה שכירות ולצד היתרונות הטמונים בחתימת ערבים לחוזה שכירות יש גם לא מעט חסרונות. נכון להיום, אף אחד מן הפתרונות שסקרנו לא מציע פתרון מקיף המתקרב לפתרון שאנו ב-WeCheck מציעים באמצעות שירות צ’ק בטוח.

שירות צ’ק בטוח הוא מהפכני וחדשני והוא מעניק לבעלי דירות פתרון המותאם באופן מושלם לצרכיהם. הוא מבטיח שבעלי דירות יקבלו את דמי השכירות בכל מצב, גם אם לצ’קים של הדיירים אין כיסוי או שהם אינם מעוניינים או יכולים לשלם את דמי השכירות. שירות זה מעניק ערבות לחוזה שכירות ופוטר את בעלי הדירות מהצורך להתעסק עם צ’קים. במקרה שבו הדיירים לא משלמים דמי השכירות WeCheck מעבירה את דמי השכירות לחשבון של בעלי הדירה בתוך 14 יום.

בנוסף, שירות זה מעניק יתרון גם לדיירים, שאינם נדרשים לשעבד סכום כסף לטובת ערבות בנקאית או צ’ק בנקאי. בנוסף להבטחת שכר הדירה לבעלי הדירות בכל מצב, שירות צ’ק בטוח כולל גם מעטפת של שירותים חיוניים נוספים, לרבות: ליווי משפטי מקצועי, פינוי דיירים סרבנים ואיתור דיירים חלופיים.

תומר שרת שותף בחברת WeCheck

תומר שרת שותף בחברת WeCheck

תומר שרת, שותף בחברת WeCheck, מנכ"ל חברת EMI לשעבר.

אולי יעניין אותך גם:

עלות פינוי שוכר – מהתראה ועד להחזרת המפתח

עלות פינוי שוכר עלולה להגיע לעשרות אלפי שקלים. הפינוי עצמו זהו תהליך מסורבל, לא נעים הכרוך בהשקעת זמן, בהצטיידות בעורך דין, באובדן הכנסה ובהתעסקות עם בירוקרטיות מתישות

צ’ק ביטחון

בשורות הבאות נדון בהרחבה בצ'ק פיקדון, הנחשב לאחד הערבונות היותר נפוצות בעולם השכירות

פינוי שוכר לפני תום החוזה – אל תפנו לפני שתקראו

זה בהחלט יכול לקרות לכל אחד ואחת וכשזה זה מגיע זה יכול להפתיע; דייר שעשה עליכם רושם ראשוני מצוין ולאורך תקופה מסוימת אפילו עמד בכל ההתחיבויות שהוסכמו ונקבעו בחוזה השכירות לפתע מסרב לשלם דמי שכירות.

בעלי דירה? לא צריך להתעסק עם צ׳ק שחזר

WeCheck מספקת לכם הגנה מלאה על שכר הדירה שלכם