עלות פינוי שוכר – מהתראה ועד להחזרת המפתח

עלות פינוי שוכר עלולה להגיע לעשרות אלפי שקלים. הפינוי עצמו זהו תהליך מסורבל, לא נעים הכרוך בהשקעת זמן, בהצטיידות בעורך דין, באובדן הכנסה ובהתעסקות עם בירוקרטיות מתישות. אבל רגע לפני שנסביר בפרוטרוט על הליכי פינוי של שוכר בעייתי ועל עלות פינוי שוכר, חשוב תחילה להבין את הרקע לעלייה בכמות הדיירים המסרבים להתפנות בישראל בשנים האחרונות, כי הצורך לפנות דייר סרבן יכול לפקוד כל בעל/ת דירה, ללא כל הודעה מוקדמת.

הסיבות לעלייה בשיעור הדיירים המסרבים להתפנות בישראל

נראה כי שילוב קטלני של:

  • עליה מטאורית בגובה שכר הדירה – זה קורה על רקע עליית ריבית בנק ישראל, המביאה נוטלי משכנתאות שהשקיעו בדירה לגלגל את העליה בריבית המשכנתה על שוכרי הדירות.
  • היצע קטן מדי של דירות להשכרה – היצע קטן הנובע גם מהשכרות קצרות טווח כמו לצורכי איירביאנבי וגם בשל מיעוט בבניה ייעודית להשכרה.
  • אי הלימה בין התחלות הבנייה לבין קצב הילודה בישראל – קצב הילודה בישראל הוא מהגבוהים בעולם ואין סנכרון בין הקרקעות המשוחררות על ידי רמ”י לבניה לבין קצב הילודה במדינה.
  • יוקר המחיה – יוקר המחיה של מוצרי הצריכה הבסיסיים ממשיך לעלות ובתוך כך גם חלה עליה של מחירי הדיור ומחירי דמי השכירות.

כל אלה יחדיו אחראים במידה רבה לעלייה בתביעות לפינוי שוכרים בעייתים. כך שאם גם אתם נתקלתם, שלא באשמתכם, בשוכרים בעייתים, המסרבים להתפנות חרף העובדה שעליהם לפנות את הדירה, דעו לכם שאתם ממש לא לבד. אתם חלק מקבוצה הולכת וגדלה של אנשים הנאלצת להתמודד עם דיירים סרבנים.

החדשות הפחות טובות הן, כאמור, שעלות פינוי שוכר היא יקרה וההליך לפינוי השוכר יכול להיות ארוך, מייגע ומסורבל. אבל יש גם חדשות טובות והן שיש כיום דרכים לצמצם באופן משמעותי את העלויות הגבוהות הנדרשות לפינוי שוכרים, למנוע מראש את אובדן ההכנסות וגם לחסוך את עוגמת הנפש והלחץ הכלכלי שנלווה למצבים עגומים אלו.

הליך לפינוי שוכר

הליך לפינוי שוכר הוא כאמור מורכב, עלות פינוי שוכר יקרה וחשוב לפעול אך ורק על פי החוק.

בעלי דירות הנדרשים לפנות דיירים, אם בשל סיום חוזה השכירות, אם עקב אי תשלום דמי שכירות, אם בגלל שימוש לא חוקי בדירה או בשל גרימת נזק לנכס – נדרשים תחילה לשלוח מכתב התראה המבקש מהשוכר הבעייתי להתפנות ומזהיר מפני נקיטת הליכים משפטיים. היה והשוכר לא התפנה, ניתן לבחור מבין שני הליכים משפטיים לפינוי: או הליך משפטי רגיל לפינוי דייר או הליך משפטי מזורז.

הליך משפטי רגיל עלול להיגרר חודשים ארוכים, אפילו שנים, הוא אינו תחום בזמן, אך במסגרתו ניתן לא רק לתבוע את פינוי השוכר הבעייתי כי אם גם לתבוע חובות שהותיר הדייר, נזקים כספיים ותביעות כלכליות נוספות.

מנגד, קיים הליך משפטי מזורז, בו בית המשפט חייב לדון בתוך 60 יום, והוא מהיר יותר מההליך המשפטי הרגיל. אולם חשוב לקחת בחשבון כי בהליך המשפטי המזורז ניתן לתבוע אך ורק את פינוי הדייר הסרבן, מבלי לתבוע נזקים כספיים אחרים. יש לציין, כי אמנם בית המשפט מחוייב בהליך המשפטי המזורז לדון בתביעה עד 60 יום, אך תהליך הפינוי עצמו יכול להיות ארוך יותר. זאת מכיוון שלאחר מתן פסק הדין ניתן לדייר הבעייתי עוד 15 ימים להתפנות, ואם גם אז הוא לא התפנה, יש לפנות להוצאה לפועל ולהמתין שהם יפעלו לפינוי אקטיבי של הדייר, כך שגם בתהליך המזורז משך הפינוי יכול להתפרש על פני 150 ימים!!!

כמו כן, בשני ההליכים המשפטיים, הן הרגיל והן המזורז, כדאי מאוד להסתייע בשירותיו של עורך דין מקצועי המתמחה בפינוי שוכרים, שיוציא מכתב התראה וילווה את התהליך המשפטי מתחילתו ועד לסופו, כך שלא משנה באיזה הליך בוחרים, בכל אחד מההליכים המשפטיים עלות פינוי שוכר היא יקרה למדי.

כמה עולה לנו  עלות פינוי שוכר

עלות שכר הטרחה של עורך דין בהליך פינוי דייר בעייתי.

ניתן להגיש תביעה לפינוי שוכרים בעייתים ללא ליווי של עורך דין. אולם יש לקחת בחשבון שויתור על ליווי משפטי מקצועי עלול להוביל לביצוע טעויות, מה שעשוי להאריך מאוד את תהליך הפינוי ולהוביל לאובדן הכנסת גדול יותר של דמי השכירות. יתרה מכך, במקרה של טעויות בהליכים המשפטיים, בית המשפט עלול לפסוק פיצוי נזקים על בעל הדירה, קרי: התובע, מה שייקר עוד יותר על עלות פינוי השוכר.

א. בתחשיב עלות שכר הטרחה של עורך הדין יש לקחת בחשבון:

  1. עלות מכתב התראה – העלות של שליחת מכתב התראה לשוכר הסרבן מורכבת מכמה רכיבים: מורכבות המקרה, שעות העבודה שמשקיע עורך הדין בכתיבת המכתב, המוניטין והוותק של משרד עורך הדין, הוצאות דואר (מסירה אישית או דואר רשום) והוצאות נוספות אם יש. על פי כללי לשכת עורכי הדין בישראל העלות המינימלית למכתב התראה עומד בשנת 2023 על 253 ש”ח, אך יש להוסיף לזה הוצאות נוספות. כך שניתן למצוא עורכי דין שיכתבו מכתב התראה ב-800 ש”ח ואחרים ידרשו 2,000 ש”ח או 3,000 ש”ח.
  2. עלות שכר טרחה – על פי כללי לשכת עורכי הדין העלות המינימלית לשכר טרחה בפינוי שוכר כאשר הנכס פנוי היא – “2% מערך הנכס ולא פחות מ-5,766 ש”ח”, וכאשר הנכס אינו פנוי “מחצית שכר הטרחה כמפורט בסעיף קטן א(1)(א) עד (ג) לעיל, אך לא פחות מ-596 ש”ח (סכום החוב הכולל לענין חישוב שכר הטרחה, יהא שוויים של המקרקעין כשהם פנויים)”.
  3. שונות – בנוסף יש להוסיף לעלויות אלו מחירי שליחויות משפטיות למשל שליחת כתב התביעה, עלויות של תקשורת (זמן המושקע בטלפונים, פקסים, מיילים, פגישות וכו’). כך שהעלות עשויה הגיע לאלפי שקלים. חשוב לציין על אף שלשכת עורכי הדין קבעה עלויות מינימליות למגוון שירותים משפטיים, כל משרד עורך דין קובע בעצמו את שכר הטרחה באופן עצמאי.

ב. עלות אגרת בית משפט: בעת חישוב עלות פינוי שוכר יש לקחת בחשבון שיש לשלם גם אגרה לבית המשפט בעת תביעה לפינוי השוכר. נכון לשנת 2023 עלות האגרה עומדת על 703 ש”ח. יש להתעדכן במחירי אגרות המתעדכנים מדי כמה חודשים בסעיף “תביעה לפי תקנה 3 למעט פסקה (5)”: כאן.

ג. עלות פינוי שוכר בהוצאה לפועל: במידה שניתן פסק דין אך השוכר אינו מקיים את פסק הדין ומסרב להתפנות יש לקחת בחשבון בתחשיב עלות פינוי שוכר את עלויות ההוצאה לפועל. יש לקחת בחשבון אגרת ביצוע שעלותה נכון לשנת 2023 היא 185 ש”ח. בנוסף, יש להוסיף שכר טרחת עורך דין להליך הפינוי בהוצאה לפועל.

  1. קבלני פינוי של ההוצאה לפועל – לכך יש להוסיף עלות קבלני פינוי בכוח של ההוצאה לפועל. העלות נגזרת מכמות הכוח שיש להפעיל ומכמות החפצים שיש לפנות מהדירה. במידה שהדייר מתפנה “מרצון” וללא הפעלת כוח ממשי עם הופעת קבלני ההוצאה לפועל – העלות תעמוד על כ-2,500 ש”ח. אולם במידה ונדרש פינוי בכוח ממשי העלות תאמיר ל-5,000 ש”ח ויכולה להגיע גם ל-10,000 ש”ח, תלוי בגודלה של הדירה, בכמות החפצים שיש לפנות ובמידת הכוח שיש להפעיל.
  2. ליווי של שוטרים – כמו כן מאחר שלהליך פינוי בכוח מתלווים שוטרים, יש לקחת בחשבון מחיר ליווי שוטרים שעומד על 120 ש”ח לשעה, פר שוטר.

ד. אחסנה: לתכלול עלות פינוי דייר יש להוסיף גם דמי אחסנה של החפצים, במידה והדייר לא מפנה את חפציו מהדירה. האחסנה עד למכירת החפצים על ידי ההוצאה לפועל עולה מינימום 20 ש”ח ליום, זה תלוי בכמות הציוד והחפצים שיש לאחסן כמובן.

ה. פינוי חיות: אם יש בעלי חיים בדירה שיש לפנות, יש לקחת בחשבון עלויות של בעלי מקצוע המפנים בעלי חיים.

לבסוף ולא פחות חשוב מכך, יש להוסיף לתחשיב של עלות פינוי דייר זמן, משאבים ואנרגיה שמושקעים בהליך הפינוי וכן את החודשים בהם הדייר נמצא בדירה ולא משלם את דמי השכירות, כך שאם סומכים על תשלומי שכר דירה לכיסוי המשכנתה, הרי שהעלות היא גבוהה עוד יותר והיא מכרסמת באיכות החיים.

סך הכל עלות פינוי שוכר יכולה להגיע במצטבר לאלפי שקלים!!!. במקרה הטוב זה יכול להסתכם ב-15,000 ש”ח ובמקרים מורכבים וקיצוניים או במקרים שפונים לעורכי דין יקרים – העלות יכולה להגיע לסכומים הגבוהים מאלו.

צ’ק בטוח – שירות מהפכני שחוסך לכם את כל עלויות פינוי השוכר!
אני רוצה צ’ק בטוח

אין כל הכרח לשאת בעלות הגבוהה לפינוי שוכר. התחברו לשירות צ’ק בטוח ותנו לנו ב-WeCheck לחסוך לכם את עלות פינוי שוכר. שירות צ’ק בטוח הוא מקיף, הוא חוסך לכם לא רק המון כסף אלא גם בירוקרטיות וכאבי ראש, והוא כולל בתוכו:

  • תשלום מלוא שכר הדירה, במהלך החודשים בהם השוכר נמצא בדירה ומסרב לשלם.
  • כיסוי עלות שכר הטרחה של עורך דין.
  • ליווי וטיפול משפטי מקצועי מלא בהליך התביעה לפינוי שוכר, לרבות ייצוג בבית המשפט
  • תשלום שכר הדירה בזמן תהליך מציאת הדייר החדש, ועם התפנות השוכר הבעייתי, איתור דיירים חלופיים.

 

רמי רונן מנכ"ל ומייסד WeCheck

רמי רונן מנכ"ל ומייסד WeCheck

רמי רונן, המנכ"ל והמייסד של חברת WeCheck, חברת הפינטק, הנמצאת בבעלות משותפת של אסנת ורמי רונן ושל חברת האשראי ישראכרט ויד 2.

אולי יעניין אותך גם:

צ’ק ביטחון

בשורות הבאות נדון בהרחבה בצ'ק פיקדון, הנחשב לאחד הערבונות היותר נפוצות בעולם השכירות

העלאת שכר דירה

העלאת שכר דירה לדיירים היא סוגיה עדינה ומורכבת. יש לאזן בין הצרכים הכלכליים של בעל הדירה לבין המציאות הפיננסית

זכרון דברים להשכרת דירה – יתרונות וגם…חסרונות

בריקוד הטנגו העדין שבין בעלי דירות לבין דיירים פונציאליים זכרון דברים להשכרת דירה יכול למלא תפקיד חשוב בביסוס ציפיות ברורות

בעלי דירה? לא צריך להתעסק עם צ׳ק שחזר

WeCheck מספקת לכם הגנה מלאה על שכר הדירה שלכם