שטר חוב – מדריך בגובה העיניים

דיירים שלא יכולים או מסרבים לשלם דמי שכירות הם הסיוט הכי גרוע של בעלי דירות המשכירים את דירתם. מיתון כלכלי, אובדן מקום העבודה או גירושין עלולים להוביל לאי כיבוד הסכם השכירות, ואם בעל הדירה מסתמך על ההכנסה מדמי השכירות כדי לשלם את המשכנתה או כדי לממן הוצאות חיוניות אחרות, הרי שלאי תשלום דמי השכירות יכולות להיות השלכות חמורות.

נכון, רוב הדיירים מכבדים את הסכמי השכירות ומשלמים את דמי השכירות. אבל כאשר “נופלים” על דיירים בעייתים, וזה יכול לקרות לכל אחת ואחד, מתחילים ללילות ללא שינה, מרדף מייגע אחר הדיירים ובמקרים רבים זה עלול להוביל אף לנקיטת הליכים משפטיים. בדיוק בשל כך בעלי נכסים רבים, בוודאי כאלו שכבר ניכוו בעבר מדיירים סוררים, מקפידים להחתים דיירים חדשים על שטר חוב, על מנת שזה ישמש בטוחה במקרה שבו הדיירים לא יוכלו או לא ירצו לשלם את שכר הדירה.

מה זה שטר חוב?

שטר חוב זהו מסמך מחייב בעל תוקף משפטי שנועד לספק בטוחה במקרה שבו יופר הסכם בין נושה לבין חייב.

על פי פקודות השטרות, זוהי ההגדרה של שטרי חוב היא כדלקמן (עמוד 34):

מסמך זה מסדיר, אפוא, התחייבות כספית בין שני צדדים או יותר, ועצם החתימה על שטר חוב כמוה כהתחייבות לקיום את הכתוב בשטר החוב.

נוסח שטר חוב:

על מנת ששטר חוב יהיה קביל ותקין, עליו לכלול את הפרטים הבאים בנוסח:

  • פרטים אישיים מזהים של הצדדים: החייב והמוטב (נושה) – שם, שם משפחה, מספר תעודת זהות, מספר טלפון, כתובת וכתובת מקום העבודה.
  • ערך שטר החוב – סכום מדויק.
  • מועד הפרעון של שטר החוב – על פי רוב סעיף זה נשאר ריק והמוטב ממלא אותו בעת הצורך במימוש השטר.
  • מקום מסירת שטר החוב.
  • תאריך מסירת שטר החוב.
  • פרטים אישיים של ערבים, במידה ויש – שם, שם משפחה, מספרי טלפון, מספר תעודת זהות, כתובת וכתובת מקום העבודה.
  • חתימת החייב והמוטב, ואם יש ערבים אז גם חתימה שלהם.

כמו כן, ניתן להוסיף לשטר החוב את הנסיבות והתנאים אשר בעטיים ימומש שכר החוב, ולצרף צילום של תעודת זהות.

מהו שטר חוב שכירות?

שטר חוב יכול לשמש בטוחה במגוון רחב של מצבים התחייבויות והסכמים והוא נחשב לאמצעי נפוץ למדי, אך כאשר הוא משמש בטוחה במסגרת הסכם שכירות בין דיירים לבעלי נכסים הוא נקרא שטר חוב שכירות. בעלי נכסים נוהגים לדרוש אותו מדיירים חדשים, אם כאמצעי ביטחון בלעדי ואם כאמצעי ביטחון נוסף לצ’ק פיקדון/ביטחון, ערבות בנקאית וכו’.

השטר מאפשר אפוא לבעלי נכסים שדייריהם לא שילמו את שכר הדירה לממש את שטר החוב ולגבות את דמי השכירות בהתאם להסכם השכירות.

לרוב שטר זה כולל סכום של בין שלושה חודשים לבין ארבעה חודשי שכירות אך הוא יכול לשקף גם את התרחיש הגרוע ביותר, ולכלול פיצוי גם על תקופה הדרושה לפינוי דיירים מהדירה, כך שהסכום יכול להגיע גם למכפלה של 12 חודשים, קרי שכר דירה של שנה. בנוסף, ניתן להוסיף לסכום גם סכום פיצוי, עליו הוסכם בהסכם השכירות.

שימו לב, גם אם סכום שטר חוב שכירות הינו גבוה במועד החתימה, בעת המימוש יחויב סכום החוב האמיתי ולא הסכום הנקוב בשטר החוב.

במידה ולא היו הפרות של הסכם השכירות שטר החוב יוחזר לדייר בתום תקופת השכירות.

>>הקליקו: שטר חוב להורדה

*** השימוש בשטר חוב הינו באחריותם הבלעדית של הצדדים לחוזה. מובהר כי ל-WeCheck לא תהיה כל אחריות בנוגע ליישום הוראות החוזה בין הצדדים או לפרשנותו. אין בשטר חוב כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אצל עורך דין.

מימוש שטר חוב שכירות, כך זה עובד

מתי: ביכולתו של בעל הנכס לממש שטר חוב השכירות בנסיבות הבאות:

  1. במקרה שבו הדיירים לא שילמו את שכר הדירה
  2. במקרה שבו הדיירים לא תיקנו נזק שחוללו לנכס
  3. הדייירים הפרו סעיף אחר בהסכם השכירות

איך: על מנת לממש שטר חוב שכירות יכול בעל הנכס לפתוח בהליכי הוצאה לפועל. תחילה עליו להגיש בקשה בהוצאה לפועל בצירוף שטר החוב המקורי, לאחר מכן יש לשלם אגרה (אחוז מסוים וקבוע מערך שטר החוב, לרוב 1.25% מערך שטר חוב שכירות) ולפתוח תיק לדיירים בהוצאה לפועל.

בתום שלב זה הדיירים יקבלו הודעת אזהרה ויהיה עליהם להשיב עליה בתוך 30 יום. לאור האזהרה הדיירים יכולים במקרה הטוב להעביר את דמי השכירות ובמקרה הפחות טוב להגיש התנגדות. במידה והדיירים הגישו התנגדות עליהם לנמק את טיעוניהם. יש להבין כי בעת תקופת ההתנגדות למימוש שטר חוב שכירות חלה הקפאה על המימוש והסוגיה עוברת לבית משפט השלום. בבית המשפט חלה חובת ההוכחה על הדיירים. שומה עליהם להוכיח למשל כי בעל הדירה לא עמד בעצמו באחד או כמה מסעיפי השכירות או להוכיח שהחתימות של שטר חוב השכירות הינן מזויפות.

במקרה שבו אין ביכולתם של הדיירים לעמוד בהתחייבות הכספית, ניתן לגשת למימוש החוב מהערבים. במקרים בהם אין ערבים, בעל הנכס יחל בהליכי גביה מול חייב הנחשב למוגבל באמצעים, מה שיגרום להליך להתמשך ולהגרר לאורך זמן, ולהקטין את הסיכוי שבעל הנכס יקבל את מלוא דמי השכירות המגיעים לו.

כיצד יכולים בעלי דירות להבטיח קבלת שכר דירה בכל מצב?

בעלי דירות שרוצים לישון בשקט ולא להיות תלויים בחסדי ההוצאה לפועל או בטוב ליבם ונכונותם של ערבים ומעוניינים לקבל דמי שכירות בזמן, יכולים להתחבר לשירות צ’ק בטוח מבית WeCheck . שירות צ’ק בטוח מבטיח שגם אם הדיירים והערבים לא משלמים את דמי השכירות, אתם תקבלו את דמי השכירות ללא תנאים מוקדמים וללא תהליכים מסורבלים – ישירות לחשבון הבנק שלכם.

בד בבד עם קבלת שכר הדירה, שירות צ’ק בטוח מסייע גם בפינוי דיירים סרבנים, במציאת דיירים חלופיים ומספק שירותי ליווי וייעוץ משפטי. אז למה אתם מחכים?

אני רוצה צ’ק בטוח

 

תומר שרת שותף בחברת WeCheck

תומר שרת שותף בחברת WeCheck

תומר שרת, שותף בחברת WeCheck, מנכ"ל חברת EMI לשעבר.

אולי יעניין אותך גם:

חישוב תשואה על דירה – המפתח להצלחה בנדל”ן

חישוב תשואה על דירה מסייע להפחית עלויות, להגדיל את ההכנסות ולמקסם את התשואה הפוטנציאלית. בשורה התחתונה, הכרת הנוסחה לחישוב תשואה עוזר להעריך במהירות ובאופן מדויק הזדמנויות השקעה

ערבות לשכירות

ערבות לשכירות לא הייתה נדרשת מדיירים על ידי כל כך הרבה בעלי דירות, ובטח שלא היינו כותבים על ערבויות לשכירות, אילוא היינו חיים בעולם אידיאלי.

פינוי שוכר לפני תום החוזה – אל תפנו לפני שתקראו

זה בהחלט יכול לקרות לכל אחד ואחת וכשזה זה מגיע זה יכול להפתיע; דייר שעשה עליכם רושם ראשוני מצוין ולאורך תקופה מסוימת אפילו עמד בכל ההתחיבויות שהוסכמו ונקבעו בחוזה השכירות לפתע מסרב לשלם דמי שכירות.

בעלי דירה? לא צריך להתעסק עם צ׳ק שחזר

WeCheck מספקת לכם הגנה מלאה על שכר הדירה שלכם