חוזה שכירות שותפים

חוזה שכירות שותפים יכול ללבוש צורות שונות, אך בבסיסו הוא מעגן את הזכויות, החובות והאחריות של שותפים החולקים את אותה קורת גג מול בעל דירה להפך - הוא מסדיר את החובות והזכויות של בעל הדירה מול השותפים.

בניגוד לסוגי חוזים אחרים, חוזה שכירות שותפים נפוץ בעיקר בקרב סטודנטים וצעירים. ואין זה מפליא יש לא מעט יתרונות לדירת שותפים עבור סטודנטים וצעירים. כך למשל, היא מאפשרת נחיתה רכה אחרי פרידה מבית ההורים. היא מתאימה לבעלי תקציבים מוגבלים או נמוכים יחסית, שכן שכר הדירה, החשבונות והוצאות משק הבית מתחלקים בין השותפים. זה מצויין למי שההכנסה שלו עודנה נמוכה כמו סטודנטים וצעירים שעדיין נמצאים בתחילת חייהם המקצועיים ובדרך כלל משכרותיהם אינם גבוהות. דירת שותפים מציעה גם אינטראקציה חברתית בין בני אותו הגיל, תחושת שייכות וחברות ומונעת בדידות. יתרון נוסף בדירת שותפים הוא שגם האחריות והמטלות מתחלקת בין השותפים, והרי ניהול משק בית אינו עניין של מה בכך. מניקיון ועד תחזוקה – כל השותפים עוזרים, מה שמקל על הנטל.

יחד עם זאת, לחלוק דירה עם שותפים זה עניין שאינו חף מאתגרים. דירת שותפים פירושה פשרה מסוימת על פרטיות, שכן המרחב האישי מוגבל בדרך כלל לחדר אחד, ושאר המרחבים בדירה הם משותפים. יש סיכון שהשותפים ינהגו בצורה פולשנית שאינה מכבדת את המרחב האישי. יש פוטנציאל לקונפליקטים וויכוחים בנושאים כמו שעות אירוח, רעש, חלוקת מטלות וחלוקת הוצאות. לעיתים יש להתפשר על אורח החיים, ויש גם סיכוי להסתבכויות פיננסיות ומשפטיות, במיוחד בהעדר חוזה מהודק וברור המסדיר בצורה מפורטת את תנאי החיים המשותפים. ללא חוזה שכירות שותפים מסודר, מחלוקות על תשלומי שכר דירה וחשבונות או נזקי רכוש עלולים להסלים למאבקים משפטיים יקרים.

גם מנקודת מבטו של בעל הדירה יש חשיבות עליונה לעריכת חוזה במקרה של השכרת דירה לשותפים.

כאשר מדובר בחוזה שכירות בדירת שותפים, כדאי להבין שני דברים חשובים: ראשית, יש הבדל בין חוזה שכירות הנחתם מול דיירים “רגילים” כמו משפחה או בני זוג לבין חוזה של שותפים, ושנית, יש כמה סוגי חוזי שכירות בדירות שותפים שניתן לחתום עליהם, כפי שנראה בשורות הבאות.

סוגי חוזי שכירות שותפים

אפשרות מספר 1: חוזה שכירות שותפים הנפוץ ביותר “ביחד ולחוד”

אופציה זו היא הפופולרית ביותר וזאת מכיוון שהוא יחסית נוח ושיוויוני. בחוזה שכירות שותפים מסוג זה כל מהשותפים בדירה חתומים על החוזה ביחד מול בעל הדירה שחתום אף הוא על החוזה כמובן, כאשר כל אחד ואחד מן השותפים, ביחד או לחוד, אחראי מול בעל הדירה באופן אישי על מה שקורה בדירה, על החובות ועל הזכויות. במקרה של סוג זה של חוזה, כאשר אחד מהשותפים מפר את החוזה, כל הדיירים נושאים באחריות מול בעל הדירה לא רק הדייר המפר. פירוש הדבר הוא שאם אחד מהשותפים החליט למשל לעזוב את הדירה ולטוס לתאילנד באופן ספונטני ומיידי למשך שלושה חודשים, בעל הדירה יכול לנסות לגבות דרך הערבות או לפנות לשותפים שנותרו בדירה בארץ ולגבות מהם את חלקו בשכר הדירה ובתשלומי החשבונות. בדיוק מסיבה זו חשוב כל כך לבדוק עם מי נכנסים לגור בדירת שותפים ולוודא שחולקים את הדירה עם שותפים אחראיים, מחויבים ויציבים.

אפשרות מספר 2: חוזה שכירות כפול

אפשרות נוספת ופחות שכיחה היא חתימה על חוזה שכירות כפול; אחד שנחתם בין בעל הדירה לבין שותף ראשי אחד וחוזה נוסף שנחתם בין השותף הראשי לבין השותפים הנוספים, כך שהם למעשה במעמד של דיירי משנה (סאבלט). כדי שזה יהיה אפשרי חוקית על בעל הדירה לחתום על חוזה מול הדייר הראשי המאפשר לדייר הראשי השכרת משנה. פירוש הדבר של חוזה שכירות כפול הוא שהדייר הראשי אחראי על הדירה, על שכר הדירה, על תיקון נזקים ותשלום החשבונות מול בעל הדירה, בעל הדירה יבקש ערבות מהדייר הראשי גם, והשותפים הנוספים מחויבים חוזית לדייר הראשי ולשאר השותפים החתומים על החוזה. במקרה זה הדייר הראשי הוא בעל האחריות הגדולה ביותר, ואם משהו קורה לדירה או שאחד הדיירים המשניים לא משלם את שכר הדירה, בעל הדירה יבוא בטענות ובתביעות אל הדייר הראשי. אולם, יש לקחת בחשבון שבעלי דירות מעדיפים את אפשרות מספר אחת שציינו בסעיף הקודם על פני אפשרות לסאבלט, מאחר שבעלי דירות לא יכולים לדעת לאילו דיירי משנה הדייר הראשי ישכיר את הדירה ומה הרקע שלהם.

במקרה כזה כדאי לעשות דאבל צ’ק ב-WeCheck, שירות מהפכני המציע בדיקת רקע חינמית לדיירים פוטנציאליים. בדיקה מקיפה זו מאפשרת לבעלי דירות וכן לדיירים ראשיים לוודא שהם משכירים את הדירה לדיירי משנה אחראיים, אמינים ויציבים – הן תעסוקתית והן פיננסית. הבדיקה כוללת שאלון קצר לדיירים הפוטנציאליים ומשלבת טכנולוגיית AI מתקדמת, ומבצעים, בהסכמת הדיירים, מיפוי מקיף למצב הדיירים מבלי לחדרו לפרטיותם. לאחר מכן נשלח דוח מסקנות הן לדייירים הפוטנצאיילים והן למזמין השירות ישירות לטלפון הנייד המדווח על רמת הסיכון שבהשכרה לדיירים שנבדקו. לצד דוח דאבל צ’ק מקבלים גם הצעה אטרטקטיבית לערבות התקפה ל-5 ימים בלבד!

אפשרות מספר 3: חוזה שכירות שותפים מול כל שותף בנפרד

אפשרות שלישית נוספת לחוזה בדירת שותפים היא בעל דירה שחותם על חוזה נפרד ואישי מול כל אחד ואחד מן השותפים בדירה. במקרה כזה מחולקת האחריות של כל דייר בהתאם לחלקו היחסי. כל שותף משלם את חלקו בהוצאות, בשכר הדירה, בעל הדירה יכול למשל לדרוש ערבות לשכירות מכל אחד מהשותפים וכו’. המשמעות של חוזה שכירות נפרד מול כל שותף הוא שאם אחד השותפים לא שילם למשל שכר דירה, אז בעל הדירה אינו יכול לבוא בטענות לשותפים שכן משלמים, שכן כל שותף מתנהל עצמאית מול בעל הדירה ואין אחריות קולקטיבית משותפת.

אם כן, איזה חוזה שכירות שותפים עדיף?

התשובה לשאלה איזה חוזה שכירות שותפים עדיף היא – תלוי, תלוי את מי שואלים.

מנקודת מבטם של בעלי דירות מצד אחד, אפשרות מספר 3 שבה בעל הדירה חותם מול כל שותף בנפרד היא הפחות מועדפת, מכיוון שבמקרה שאחד השותפים לא משלם דמי שכירות הוא אינו יכול לפנות לשותפים המשלמים שידאגו לכסות את החוב של השותף הסורר. שכן יש חוזה נפרד ובלתי תלוי עם כל שותף. מצד אחד, בעלי דירות יעדיפו את אפשרות מספר 1 שבה חותמים כל השותפים על חוזה של ביחד ולחוד וכן את אפשרות מספר 2, שבה חותמים חוזה כפול. אך מן הצד השני, כאשר חותמים מול כל שותף בנפרד (אפשרות 3) יכול בעל הדירה לדרוש מכל אחד מהשותפים ערבות וביטחונות אישיים נפרדים, מה שיכול לתת לו ראש שקט.

מנקודת מבט של השותפים, כמובן שחוזה שכירות נפרד עם כל שותף (אפשרות מספר 3) הוא הפתרון היותר טוב. כך שותפים לא צריכים לשאת בנטל האחריות של יתר השותפים, כל אחד נושא באחראיות עצמו ומעשיו. עם זאת, מאחר ובעלי דירות לא ששים לחתום על חוזה שכירות נפרד, אז שותפים רבים נאצלים להתפשר על אפשרות מספר 1 ואפשרות מספר 2.

כך או כך, אין להקל ראש בהשכרת דירה לשותפים וחשוב לחשוב היטב איזה סוג חוזה הכי מתאים לכם ולדיירים. כדי להקטין את חוסר הודאות למינימום, לישון בשקט ולמזער את הסיכוי שאחד או כמה מהשותפים לא ישלמו שכר דירה או יחוללו נזק ולא ישלמו על תיקונו, כדאי להתחבר לשירות צ’ק בטוח של WeCheck.

שירות צ׳ק בטוח מבית WeCheck מעניק ערבות לשכירות

אי תשלום שכר דירה ופיגורים פוגעים בתשואה של ההשקעה שלכם ואם נסמכים על שכר הדירה כדי לשלם את המשכנתא הרי שאי תשלום שכר הדירה של שותף סורר יכול להוביל לבעיות תזרימיות משמעותיות שקשה לצאת מהן. אנו ב-WeCheck יודעים זאת לכן השקנו את שירות צ’ק בטוח המעניק ערבות לשכירות.

הקליקו לשירות צ’ק בטוח

עם שירות זה כל הצדדים מרווחים: גם בעלי הדירות וגם השותפים. זה מייתר את הצורך בערבויות המרתקות וגורעות סכומי כסף גדולים מחשבון העו”ש של השותפים, ומבטיח שכר דירה לבעלי דירות, בכל מצב, גם אם אחד או כמה מהשותפים לא שילם..

לצד הבטחת שכר הדירה מתן שירות זה כולל גם ליווי משפטי מקצועי, טיפול בדייר סרבנים, פינוי דיירים וכן סיוע באיתור שותפים חלופיים.

אסנת רונן נשיאה ומייסדת WeCheck

אסנת רונן נשיאה ומייסדת WeCheck

אסנת רונן, נשיאת חברת WeCheck, חברת הפינטק, הנמצאת בבעלות משותפת של רמי ואסנת רונן ושל חברת האשראי ישראכרט ויד 2.

אולי יעניין אותך גם:

חישוב תשואה על דירה – המפתח להצלחה בנדל”ן

חישוב תשואה על דירה מסייע להפחית עלויות, להגדיל את ההכנסות ולמקסם את התשואה הפוטנציאלית. בשורה התחתונה, הכרת הנוסחה לחישוב תשואה עוזר להעריך במהירות ובאופן מדויק הזדמנויות השקעה

נוסח סיום חוזה שכירות לפני הזמן

סיום חוזה שכירות לפני הזמן הקבוע בחוזה יכול להתרחש בשל מגוון סיבות ונסיבות, את רובן קשה לצפות מראש.

הארכת חוזה שכירות

על הדבש ועל העוקץ בהסכם הארכת שכירות

בעלי דירה? לא צריך להתעסק עם צ׳ק שחזר

WeCheck מספקת לכם הגנה מלאה על שכר הדירה שלכם