מהו בלאי סביר? – מדריך לשוכר ולמשכיר

מדפים רופפים, קירות ודלתות מתקלפים, כיור סתום, רשתות קרועות ממסגרת החלונות, רצפה מטונפת והעדר גז במזגנים - אלו המראות הקשים שקידמו את פניו של בעל דירה שבא להיפרד מזוג הדיירים שהתגורר בדירתו במשך שנתיים.

בעל הדירה היה המום לנוכח ההזנחה ואיים על הדיירים שאם לא יתקנו את כל הליקויים בהקדם יתבע אותם על בלאי לא סביר. הדיירים סירבו לתקן את הליקויים בטענה שאלו ליקויים הנכנסים להגדרה של בלאי סביר וככאלו הם נמצאים באחריותו, אך כל ניסיונות הגישור לא צלחו.

בינתיים בעל הדירה נותר ללא דיירים, עם דירה עתירת ליקויים, הוא אינו יכול להתחיל להראות אותה לדיירים חלופיים עד שהליקויים יתוקנו, התזרים שלו נפגע והוא מפסיד כסף. המחלוקת תוכרע בבית המשפט.

מצב כזה של דיירים בעייתים, המותירים דירה במצב תחזוקה ירוד, יכול היה להימנע מראש אילו בעל הדירה היה עושה לדיירים בדיקת רקע מקדימה באמצעות שירות דאבל צ’ק – בדיקת שוכרים. שירות חכם, מתקדם וחינמי לגמרי, המאפשר לבעל דירות לסקר באופן יסודי, אך לא פולשני, את המצב התעסוקתי, המשפטי והפיננסי של דיירים פוטנציאליים ולהבין את רמת הסיכון שבהשכרה להם. דאבל צ’ק הוא שירות דיגיטלי, נטול חקירות ובירוקרטיות, הנערך בהסכמת כל הצדדים ומבוסס על אלגוריתמים של בינה מלאכותית שמשקלל את הנתונים ומפיק דוח הנשלח לטלפון הנייד הן של בעלי הדירה והן הדיירים הפוטנציאליים.

לנוכח המחלוקת המתוארת בתחילת הכתבה, נשאלות כמה שאלות מהותיות, ביניהן: האם יש לבעל הדירה “קייס” בבית המשפט או שאולי השופטים יפסקו לטובת הדיירים? מהו בעצם בלאי סביר? מהו בלאי בלתי סביר? מה אומר החוק? ומי אחראי לתיקון אילו ליקויים בדירה מושכרת? כל התשובות ממתינות לכם בשורות הבאות…

מהו בלאי סביר? ומהו בלאי לא סביר?

בסעיף 25ח. (א) בחוק השכירות והשאילה, תשל”א-1971, החוק בישראל המסדיר את החובות והזכויות של בעלי דירות ודיירים, נושא תיקון הפגמים והליקויים בדירות מושכרות הוגדר כך:

“(א) (1) השוכר אחראי על כל ליקוי בדירה המושכרת, לרבות פגם, שנגרם עקב שימוש בלתי סביר בדירה המושכרת;

(2) השוכר יתקן על חשבונו ליקוי כאמור בפסקה (1), אלא אם כן הסכימו הצדדים אחרת.

(ב) על אף האמור בסעיף 7, המשכיר יתקן על חשבונו כל ליקוי או פגם אחר בדירה המושכרת שאינו כאמור בסעיף קטן (א) ואינו קל ערך…”

כאשר מדובר על בלאי סביר זהו למעשה בלאי הנוצר עקב שימוש רגיל ושגרתי של הדיירים בדירה ומתקניה.

במקרה שהבאנו בתחילת הכתבה יש דוגמאות רבות לליקויים עקב בלאי לא סביר שתיקונם, על פי החוק, נמצא באחריות הדיירים. אם הדיירים נכנסו לדירה ולא היו בה ליקויים כמו למשל: קירות מקולפים, רשתות קרועות, חוסר גז מזגנים, סתימה בכיור, לכלוך וטינופת – הרי שבאחריות הדיירים לתקן אותם. אולם אם ליקויים אלו היו בדירה כבר עם הכניסה אליה, באחריות בעל הדירה לתקן אותם.

בעלי דירות מחויבים על פי החוק לתקן נזקים וליקויים משמעותיים כמו ליקווים במבנה, בתשתיות החשמל, המים, הביוב ועליהם לדאוג כי הדירה תהיה ראויה למגורים. אולם אם נגרם נזק לתשתית ברשלנות, תוך שימוש לא סביר או בשהנזק נגרם במתכוון על ידי הדיירים, האחריות לתיקון תהיה על הדיירים.

הינה כמה דוגמאות לבלאי סביר ובלאי לא סביר ומי אחראי לתקן:

  • אם המזגן חדל מלפעול בשל בעיה במנוע על בעל הדירה לתקנו, אך אם הפליטרים מלוכלכים או שאין גז מזגנים – על הדיירים לטפל בבעיה.
  • אם יש סתימה בכיור או במקלחת בגלל הצטברות של שיערות באחריות הדיירים לתקן, אך אם יש סתימה בשל שורשים של עץ באחריות בעל הדירה לתקן.
  • אם יש סתימה בשירותים בשל זריקת מגבונים לחים ותחבושות היגניות אז באחריות הדיירים שחוללו את הבעיה – לתקן, אך אם יש בעיה בתשתית של הביוב באחריות של בעל הדירה לתקן.

מה עושים כאשר אין הסכמה וגם תשלום דמי השכירות נקטע?

מחלוקות בין בעלי דירות לדיירים סביב נושאים כמו מהו בלאי סביר ואיזה ליקוי נמצא באחריות מי אינם נדירים. המחלוקות האלו יכולות לפרוץ עקב ליקויים מינוריים וזולים ובוודאי לנוכח נזקים משמעותיים, שהעלויות הנדרשות לתיקונם הן גבוהות.

אם מערכת היחסים בין בעל הדירה לבין הדיירים היא טובה אז ניתן ליישב את המחלוקות האלו בדרך כלל. אולם אם מדובר בדיירים מועדים לפורענות, דיירים בעייתים או דיירים סרבנים המחליטים בנוסף לנזק שחוללו גם להפסיק גם לשלם שכר דירה – המחלוקת יכולה להסלים במהירות ולהגיע לפתחו של בית המשפט. בזמן הזה, עד שהמקרה יוכרע ופסק הדין יתקבל, בעל הדירה יכול להישאר ללא הכנסה מדמי השכירות וללא כל יכולת להחזיר את תשלומי המשכנתא. הנזק בדירה יכול להדרדר ולהחמיר, בעל הדירה לא יכול אפילו להשתמש בערבות שניתנה לו במעמד חתימה החוזה, בין אם זה שטר חוב, ערבות בנקאית אוטונומית ובין אם זה כתב ערבות לשכירות וגם עד לקבלת פסק הדין חל איסור על פינוי מדירה.

במצבים כאלו טוב שיש צ’ק בטוח מבית WeCheck!

הקליקו לשירות צ’ק בטוח

שירות צ’ק בטוח – ערבות לשכירות מבית WeCheck

שירות צ’ק בטוח הוא חדשני ומהפכני והוא מעניק ערבות לדמי השכירות, כך שגם אם הדיירים הפסיקו לשלם דמי שכירות וגם אם הם לא מתפנים מהדירה, הכסף יעבור לחשבונכם בתוך זמן קצר, וזרם דמי השכירות לא יקטע!

שירות צ’ק בטוח מגן על בעלי דירות בכל מצב ומבטיח שתקבלו את הכסף שמגיע לכם כפי שהוסכם בחוזה השכירות, עד שתפתר המחלוקת בנושא תיקון הליקויים והנזקים בדירה המושכרת.

בנוסף, במסגרת שירות זה תוכלו ליהנות מליווי משפטי מקצועי ולקבל ייעוץ בנושא תיקון נזקי בלאי סביר, נזקי בלאי לא סביר וייעוץ משפטי בנוגע למחלוקות. לצד זאצ השירות כולל גם סיוע פינוי דיירים וכן עזרה באיתור דיירים חלופיים.

תומר שרת שותף בחברת WeCheck

תומר שרת שותף בחברת WeCheck

תומר שרת, שותף בחברת WeCheck, מנכ"ל חברת EMI לשעבר.

אולי יעניין אותך גם:

חוזה שכירות – שתהיה חתימה טובה!

אם הגעתם לכאן ככל הנראה חיפשתם חוזה שכירות סטנדרטי כי אתם עתידים להכניס דיירים חדשים לדירה בבעלותכם.

עלות פינוי שוכר – מהתראה ועד להחזרת המפתח

עלות פינוי שוכר עלולה להגיע לעשרות אלפי שקלים. הפינוי עצמו זהו תהליך מסורבל, לא נעים הכרוך בהשקעת זמן, בהצטיידות בעורך דין, באובדן הכנסה ובהתעסקות עם בירוקרטיות מתישות

ערבים לחוזה שכירות

ישנם מגוון סוגי ערבויות לשכירויות עליהן יכולים לחתום ערבים - כתב ערבות לשכירות, ערבות בנקאית, ערבות בנקאית אוטונומית, ערבות אוואל ועוד.